maanantai 10. lokakuuta 2011

Yksinkertainen myy


Mikä yhdistää tämän päivän kovimpia verkkotuotteita, Googlea ja Facebookia? Visuaalinen yksinkertaisuus. Ärsykkeisiin reagoivana elimenä silmä mieltyy visuaalisesti tasapainoisiin näkymiin, josta oleellisen löytää ilman suurempaa etsimistä.

Myös Nuokko on kiinnostunut yksinkertaisuudesta. Myyvimmät innovaatiot ovat kuluttajan elämää helpottavia ratkaisuja.

Googlen etusivu on klassinen esimerkki kaiken epäolennaisen piilottamisesta; valkoiselta taustalta löytyy Googlen logo, hakukenttä sekä muutama tärkeä linkki Googlen eri palveluihin, ei juuri muuta. Jotakin kertoo myös se, että Altavista-hakukone muutti sivunsa samankaltaiseen formaattiin aikaisemmasta yahoomaisesta ulkoasusta.

Facebookin yksinkertainen, funktionaalinen visuaalisuus korostuu hillitystä värimaisemasta, sinisistä elementeistä ja taustan valkoisesta.

Yksinkertaisesta visuaalisuudesta ammentaviin it-ajan tähtibrändeihin kuuluu myös Apple. IPodin ensimmäisistä versioista Steve Jobs halusi väkisin poistaa ulkoiset nappulat, jonka jälkeen kehitettiin touch wheel. Loppu onkin jo historiaa.

Visuaalisen yksinkertaisuuden lisäksi myös käytettävyys on korostunut viime vuosina. Muotoilu (niin fyysinen kuin virtuaalinen) on integroitunut palveluihin. Vaikka Nuokossa ei välttämättä etsitä uutta Googlea, on hyvä tiedostaa alan suuri trendi. Tarkkakin kohdentaminen ja monimutkaisten asioiden onnistunut jäsentäminen ei pääse kunnolla oikeuksiinsa, ellei tuotteen tai palvelun loppukäyttäjän ole sitä helppo oppia ja käyttää.

Onnistunut innovaatio on jotakin, mikä synnyttää ihmisissä tarpeen. Ja ellei se tee maailmasta parempaa paikkaa, voi se tehdä siitä edes vähän hauskemman.


Ossi Mansikka

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti